News Article

Mengambil Semula

<p>Di manakah anda semua menyembunyi? Di tepi sudut dewan kuliah atau di belakang kelas? Sebagai seorang yang sentiasa senyap, anda tidak bergerak dan dengan sentiasa pandangan mereka berpaling kepadamu.</p>

Creative

Kak. Bang.

Di manakah anda semua menyembunyi? Di tepi sudut dewan kuliah atau di belakang kelas? Sebagai seorang yang sentiasa senyap, anda tidak bergerak dan dengan sentiasa pandangan mereka berpaling kepadamu.

Tolong keluar. Sinaran matahari ini juga milik anda. Hidupan anda tidak mewujud di dalam bayangan. Bersihkan debu dari tempat sembunyianmu dan lihat ke atas. Dunia ini menyambuti anda. Cahaya matahari ini lebih baik jika boleh dikongsi denganmu. Jikalau anda ada di sini dengan aku.

Tapi aku faham kenapa anda menidur dalam kegelapan. Aku juga takut. Orang-orang ini kelihatan berbeza dari kita. Mereka tidak bercakap sesama kita. Mereka mempunyai sesuatu keyakinan yang mengalir dalam darahnya. Darahnya yang kita tidak mengongsi. Atau mungkin mereka ramai dan kita semua kekurangan.

Tapi ingat ya, semua ini memerlukan masa. Manusia bertindak balas perlahan-lahan jadi perubahan memerlukan masa and usaha. Aku boleh memberitahu anda bahawa mereka akan lupa anda. Kita akan menjadi seperti kertas dinding digunakan untuk mewarnakan penglihatan mereka. Mereka tidak akan mengingat nama anda. Dalam persepsi mereka, kita semua boleh ditukar ganti. Semuanya mata yang kecil dan kulit yang berwarna-warni.

Kadang-kadang cahaya matahari akan membakar dan menyakiti kulit anda tapi memang ada perbezaan di luar sini. Walaupun kecil, ia akan memaksa transformasi. Raikanlah cahaya ini kerana inilah tanah airmu. Seperti semua orang lain.

 
Farrago's magazine cover - Edition One 2024

EDITION ONE 2024 'INDIE SLEAZE' AVAILABLE NOW!

It’s 2012 and you have just opened Tumblr. A photo pops up of MGMT in skinny jeans, teashade sunglasses and mismatching blazers that are reminiscent of carpets and ‘60s curtains. Alexa Chung and Alex Turner have just broken up. His love letter has been leaked and Tumblr is raving about it—”my mouth hasn’t shut up about you since you kissed it.” Poetry at its peak: romance is alive.

Read online